Prva trajna AR galerija koja povezuje Beč i Sarajevo
Koncept
Od 14. septembra 2025, gradovi Beč i Sarajevo će biti povezani mrežom od devet trajnih AR (augmented reality/proširena stvarnost) instalacija, dostupnih putem besplatne aplikacije K1_ARt (iOS/Android). Konceptualno usklađena sa osamnaest odabranih javnih lokacija – od Latinske ćuprije i Gradske vijećnice u Sarajevu do Heldenplatza i Donaukanala u Beču –, ova umjetnička djela transformišu urbani pejzaž u zajedničku, digitalnu galeriju proširene stvarnosti.
Projekt po prvi put uspostavlja trajan hibridni kulturni okvir između dva grada, u kojem proširena stvarnost postaje medij za artikulaciju složenih kulturnih narativa i poticanje društvene imaginacije. Instalacije, postavljene na mjestima obilježenim tragovima, slojevima ili prazninama zajedničkog pamćenja, uvode novu tipologiju spomenika. Njihovo prisustvo u virtualnoj dimenziji potiče preispitivanje načina na koji se kultura sjećanja oblikuje i prenosi u savremenom urbanom kontekstu.
Zašto Beč i Sarajevo?
Historijska matrica koja povezuje Beč i Sarajevo seže u srednji vijek, uključujući osmanske opsade, habsburšku administraciju i prelomnu 1914. godinu. Ona je ostavila višeslojne tragove u arhitekturi, jeziku i simboličkim kodovima. U toj mreži značenja, granice se razotkrivaju kao fluidni konstrukti moći, oblikovani vijekovima migracija i višeslojnih društvenih procesa. Danas su ova dva grada povezana intenzivnom ekonomskom i kulturnom saradnjom, koja nosi tragove savremenih globalnih tokova i ukorijenjenih obrazaca interakcije.
K1_ARt.bridges.∆{Wien↔Sarajevo} konceptualno aktivira ovu složenu mrežu historijskih i savremenih povezanosti, tretirajući je kao izvor kreativne energije. Umjetničkom transpozicijom, zajedničko nasljeđe prevodi se u vizije budućnosti koje nadilaze ukorijenjene narative.
Projekt je namijenjen širokom spektru publike: lokalnim zajednicama u oba grada, dijaspori, posjetiocima muzeja, galerija i kulturnih događaja, ljubiteljima digitalne umjetnosti, turistima u potrazi za inovativnim iskustvima, te obrazovnim institucijama koje AR-instalacije prepoznaju kao alat za interdisciplinarno učenje.
Institucionalna saradnja
Nosilac projekta je bečka platforma Kultur1, u koprodukciji s Fondacijom Mak Dizdar, partnerom za Bosnu i Hercegovinu. Svečanu manifestacija otvaranja virtuelne galerije K1_ARt.bridges.∆{Wien↔Sarajevo} u Sarajevu 14. septembra 2025. realiziraju Fondacija Mak Dizdar i Narodno pozorište Sarajevo.
Saradnja između Kultur1 i direktora Fondacije Mak Dizdar Gorčina Dizdar razvijena je uz podršku projekta “Culture and Creativity for the Western Balkans” (CC4WBs). Projekt CC4WBs, finansiran od strane Evropske unije, usmjeren je na podsticanje dijaloga u regionu Zapadnog Balkana kroz jačanje kulturnog i kreativnog sektora s ciljem većeg društveno-ekonomskog uticaja. Tokom perioda od 48 mjeseci, projekat CC4WBs nastoji unaprijediti rad kulturnog i kreativnog sektora kako bi se poboljšale vještine, znanja, pristup finansijskoj podršci, povećala konkurentnost te omogućila održiva koprodukcija i cirkulacija dobara i usluga u zemljama Zapadnog Balkana.
Datumi i lokacije
AR
Od 14. septembra 2025. devet AR-instalacija bit će trajno dostupno putem besplatne aplikacije K1_ARt (Google Play Store i Apple App Store).
Svečane manifestacije otvaranja
Sarajevo
14. septembar 2025., 20:15 | Pozorišni trg Susan Sontag, 71000 Sarajevo
EIDOLON:44°/Klangfeld/Ⰲremen
Intermedijalni performans na otvorenom: fasadne projekcije, svjetlosne instalacije, zvučne projekcije, live-elektronika, DJ set.
Beč
30. septembar 2025., 19:30 | Zacherlfabrik, 1190 Beč
PALIMPSEST:48°/ZⰀcherLicht/Prašina∆
Izložbeni prostor, audiovizuelne projekcije, live-elektronika
Umjetnici | AR umjetnička djela
Andrea Nagl | ∆RBOR//0 | Veliki park (Sarajevo) / Stadtpark (Beč)
Polazište rada ∆RBOR//0 jeste Veliki park u Sarajevu, prostor koji u sebi nosi napetost između destrukcije i obnove. Rat je nekada već oborio stabla, ali je novi život izrastao oko nijemih nadgrobnih obilježja. AR stablo u ovom djelu spaja organsko i digitalno, oscilirajući između traumatskog i utopijskog registra. Publika se kreće između tamne, fragmentirane zone i svijetle bašte otpornosti i transformacije.
Antonio Labuhar | [∅RAKULUM] | Historijski muzej BiH (Sarajevo) / MuseumsQuartier (Beč)
ORAKULUM je koncipiran kao algoritamski orakl koji briše granice između arhiva i simulacije, istine i fikcije. Njegove promjenjive površine ujedinjuju historijsku traumu s digitalnim halucinacijama, proizvodeći fragmente prošlosti, sadašnjosti i mogućih budućnosti. Zvuk, tekst i slika stapaju se u hibridni jezik nesigurnosti u kojem se sjećanje i proročanstvo međusobno prožimaju. Djelo poziva publiku u postapokaliptični prostor refleksije i imaginacije.
Catherine Spet | FLUX.≫ | Bentbaša (Sarajevo) / Dunavski kanal (Beč)
FLUX.≫ predstavlja meditaciju o vremenu i entropiji, zasnovanu na rijeci koja povezuje Sarajevo i Beč. Rad evocira beskonačne dimenzije života, pozivajući na otvaranje prema nepoznatom i prihvatanje promjene. On je u isto vrijeme afirmacija postojanja i podsjetnik na njegovu neprekidnu transformaciju. U djelu se prelamaju čežnja, hrabrost i beskonačni tok historije.
Dagmar Schürrer | ProxyVenus | Trgovke (Sarajevo) / Dunavski kanal (Beč)
ProxyVenus reinterpretira arhetip Venerе iz Willendorfa kao digitalnu figuru opterećenu stoljetnim projekcijama ženstvenosti. U AR prostoru ona korača naprijed, dok se oko nje gomilaju fragmenti vezani za historiju, patrijarhat i feminističke borbe. Ovi slojevi tvore živu skulpturu koja utjelovljuje promjenjive narative o ulozi žena. Djelo kritički propituje reprezentaciju tijela, istovremeno afirmišući otpornost i transformaciju. AR artefakt razvijen je u saradnji sa pozorištem Schubert Theater iz Beča.
Ivan Jakarić | SCRIPT.EXE//404 | Vijećnica (Sarajevo) / Austrijska nacionalna biblioteka (Beč)
SCRIPT.EXE//404 tematizira spaljivanje sarajevske Vijećnice, u kojem je za samo dvanaest sati i dvadeset minuta nestalo na milione knjiga. Vatra se pritom očituje kao destrukcija, no ujedno i kao metafora ponovnog rađanja. AR slojevi oživljavaju nevidljivu geometriju krhkosti između dviju estetskih struktura, pepela/dima i razbijenog jezika.
Markus Passecker | EVS.∆ (16.83_97) | Tašlihan (Sarajevo) / Heldenplatz (Beč)
Princ Eugen – heroj i zločinac. Rad suprotstavlja bečki Heldenplatz i sarajevski Tašlihan kao kontrastne točke kolektivnog pamćenja. Nacionalni mitovi i kolonijalno nasilje sučeljavaju se u AR prostoru gdje se historija fragmentira i ponovo uspostavlja. Vizuelna preklapanja i zvučna polja brišu granice između prošlosti i sadašnjosti, pretvarajući spomenike u rezonantne zone sjećanja.
Markus Wintersberger | GP≭FF[1914] – Nebeski jahači | Latinska ćuprija (Sarajevo) / Vojnohistorijski muzej (Beč)
Nebeski jahači dekonstruišu atentat u Sarajevu 1914. godine, razotkrivajući njegove kompleksne uzroke i dalekosežne posljedice. AR slike i zvuk pretvaraju javne prostore u snovite refleksije evropske historije. Simbol ≭ opire se jednoznačnim interpretacijama, otvarajući prostor za poetična i kritička čitanja. Djelo pozicionira publiku između traumatičnog nasljeđa i mogućih evropskih budućnosti.
Sanja Lasić | ARC//CTRL(ʌ) / Moving Fragmentation | Obala Maka Dizdara 8 (Sarajevo) / Zacherlfabrik (Beč)
Moving Fragmentation povezuje bečku Zacherlfabriku i sarajevsku kuću Sadika Bega-Fadilpašića, otvarajući prostor za promišljanje zajedničkih imperijalnih historija. AR intervencija razotkriva teme vidljivosti, gubitka i pripadanja. Reinterpretacijom hibridnog naslijeđa, rad pokazuje kako arhitektura prošlih vremena oblikuje savremeni kulturni identitet.
Zlatan Filipović | ACT:∞ = ACTbyINFINITY | Narodno pozorište (Sarajevo) / Volkstheater (Beč)
ACT:∞ je AR performans realiziran ispred narodnih pozorišta u Sarajevu i Beču. Pokreti posjetilaca direktno oblikuju djelo, tkanjem slojeva arhitektonskih formi, arhivskih tragova i šaptanih tekstova. Hodanje postaje koreografski čin kroz koji se vrijeme i prostor savijaju između dva grada. Javne pozornice same postaju scenski instrumenti kolektivnog sjećanja i dijaloga.
Zahvaljujemo se partnerima i sponzorima projekta:
