Jedan od simbolično najizražajnijih dijelova tijela. Prema Aristotelu, ruka je ‘oruđe oruđa’. Kvinitilijan kaže ‘gotovo da se može reći da ruke govore. Zar ih ne koristimo da bismo zahtjevali, obećavali, okupili, otjerali, prijetili, molili, izrazili odbojnost ili strah, pitali ili odbijali? Zar ih ne koristimo da bismo izrazili sreću, žalost, oklijevanje, priznavanje, kajanje, mjeru, količinu, broj i vrijeme? Zar one nemaju moć da uzbude i zabrane, da izraze odobravanje, čuđenje, sramotu?’ Ruke označavaju moć, snagu, dalekovidnost, blagoslov. Božja ruka je božanska moć; prenos duha; zaštita; pravda. Velika ruka prikazuje vrhovnu moć, Božanstvo. Ruka štiti od zla i nevolja. Simbolični stavovi ruke su: na prsima – potčinjenost, stav sluge ili roba; sklopljene – unija, mistično ujedinjenje, prijateljstvo, odanost; prekrštene – počivanje, nepokretnost; preko očiju – sramota, strahota; prekrižene na zglobovima šake – vezivanje ili zarobljavanje; položene – prenos moći i milosti ili liječenje; na vratu – žrtvovanje; otvorene – dobrostivost, slobodoumlje, pravda; stisnute – prijetnja, agresija; ispružene – blagoslov, zaštita, dobrodošlica; jedna u drugoj – prisega službe, desna ruka priseže životni princip; položene zajedno – bespomoć, pokornost vazala pred nadređenim, inferiornost, bezazlenost, pozdrav, odanost; jedna na drugoj sa palčevima usmjerenim prema gore – meditacija, prijemljivost; podignute – obožavanje, molitva, pozdrav, zapanjenost, strahota, takođe i primanje toka moći; sa palčevima prema vani – blagoslov, božanska milost i naklonost; obje podignute – preklinjanje, slabost, implikacija neznanja, ovisnost, predaja, takođe i prizivanje i molitva; podignute prema glavi – misao, briga. Rukovanje stvara krst ili ank zavjeta ili prisege; pranje ruku označava nevinost, pročišćenje, odbacivanje krivice, stezanje ruku je pretjerana tuga ili žaljenje.
Desna ruka je ‘ruka moći’, pri blagoslovu se podigne i označava prisefu životnom principu. Jozef piše: ‘Nijedan vas neće prevariti nakon što vam pruži desnu ruku niti će iko sumnjati u njihovu vjernost.’ Lijeva ruka je pasivni aspekt moći, prijemljivost; često se vezuje sa krađom i varanjem.
Ruka sa tri prsta, ili unakažena ruka, označava faze mjeseca; sa prstima ispruženim i spojenim sa sunčevim zrakama ona je živototvorna moć iz raja ili neba. Ruka koja izlazi iz oblaka označava božansku moć i prednosti, kao i veličanstvenost. Talismanska Ruka prikazana sa okom i drugim simbolima moći je oznaka vidovitosti i psihičkim moći koje prenosi. Budizam: Ruka bude je zaštita; sa dlanom usmjerenim prema gore predstavlja neograničeno davanje; u budističkoj ikonografiji Budina desna ruka dodiruje zemlju, predstavljajući njegovu vladavinu nad njom i pozivajući je na svjedočenje; to je aktivni pol. Njegova lijeva ruka, koja drži posudu sa milostinjom, ili je okrenuta prema gore, znači prijemljivost i predavanje, pasivni pol. U budizmu i hinduizmu mudra je manualni izraz božanskih moći i predstavlja kompletan jezik simboličkih pozicija i pokreta ruku, previše opširan da bi se ovde navodio, Međutim, uopšteno, podignuta desna ruka je neustrašivost, ili, sa dlanom prema gore, davanje; spojene ruke sa dlanovima prema gore ili na krilu označavaju meditaciji i prijemljivost; spojene ruke ispred srca su jedinstvo Mudrosti i Metoda. Ruka sa okom na dlanu znači ruku koje pomaže sa sažaljenjem i mudrosti koja nije slijepa već razlikuje. Kelti: Lugova ‘duga ruka’ simbolizira sunčeve zrake. Kina: sklopljene ruke su prijateljstvo, odanost; pokrivanje ruku označava poštovanje i poslušnost. Desna ruka je yang i snaga a njena suprotnost je lijeva ruka časti, osim za vrijeme rata kada desna ruka postaje ruka časti jer drži mač. Lijeva ruka je yin, slaba strana časti jer snaga vodi ka nasilju i uništenju. Kršćanstvo: Snaga i moć Boga. U kršćanskoj umjetnosti ruka koja izvire iz oblaka je prisustvo moći Oca Boga, ponekad oslobađa Goluba Svetog Duha. Uzdignuta ruka sa palčem prema vani je blagoslov, božanska milost i naklonost; tri podignuta prsta označavaju Sveto trojstvo; kada je podignuta cijela ruka palac označava Oca, prvi prst Sveti duh, drugi Hrista a ostala dva dvostruku prirodu Hrista. Polaganje ruku na Pričesti je prenos Duha, moći i blagoslova. Ruka koja drži vreću novca predstavlja Judu Iskarijatskog. Egipat: ‘Ruka Egipćana’ predstavlja uniju vatre i vode, muškog i ženskog. Grčka: zavjetna Ruka Sabaziosa ima izdužen palac i prvi prst, dok su treći i četvrti prst savijeni (Cornuto), i na sebi ima konus, zmiju, krst, polumjesec, kadukeus, guštera i inseste. Vjeruje se da je to ruka božanske pomoći ili zaštite, liječenja i blagoslova, ili da su tri prsta trijada muškog trojstva, ili da je jednostavno talizmanska i apotropaična. Judaizam: Ruka Boga je ‘desna ruka uzvišenog veličanstva’. Hinduziam: Sa rukama Šive, podignuta ruka je mir i zaštita, spuštena ruka koja pokazuje na nogu predstavlja oslobođenje, udar bubnja je kreativni čin a plamen u ruci znači uništenje zemlje vatrom. Islam: otvorena ruka znači blagoslov, obožavanje i gostoprimljivost. Ruka Fatime predstavlja Božju ruku, božansku moć, proviđenje i velikodušnost. Palac je poslanik a prsti su njegova četiri pratioca, prvi je Fatima, drugi Ali, njen muž, treći i četvrti Hasan i Husein, njihovi sinovi. Četvrti prst takođe predstavlja duhovne i moralne vrline, a pet prsti zajedno su pet temeljnih dogmi i pet stubova religije. Mandeizam: U ceremonijama spajanje ruku označava istinu i vjernost. Maniheizam: Rukovanje desnom rukom označava božansku moć spasenja. Sumero-Semitski: Ruka je osobina Velike majke kao izdašnog darovatelja i zaštitinika Zavjetna ruka, kao ona Sabaziosa, je česta u Siriji. Tolteci: ‘Duga ruka’ Huemaka predstavlja sunčeve zrake.
J.C. Cooper, An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, Thames & Hudson, London, 1978.